معرفی موتور گیرلس آسانسور

بشر، پس از انقلاب صنعتی، رفته رفته شاهد نفوذ پیشرفت علم در تمام زمینه‌های زندگی خود بود. آسانسورها، تجهیزات و متعلقاتشان نیز یکی از این بخش‌ها هستند. بهینه شدن این سیستم‌های کاربردی و مفید طی سال‌های گذشته در اقسی نقاط دنیا مشهود است. یکی از این پیشرفت‌ها جایگزینی موتورها گیرلس آسانسور به جای موتورهای گیربکس بود. این جایگزینی که با مزایای خوبی همراه بود، از اروپا آغاز و رفته رفته در دیگر نقاط دنیا عمومی شد. بر همین اساس چند سالی است که استفاده از موتور گیرلس آسانسور در ایران نیز رواج پیدا کرده است. اما برند روسانی، پا را از این پیشرفت فراتر گذاشته و به سمت ساخت موتور گیرلس ایرانی حرکت کرد و اکنون مفتخر است که این موتورها را با همان کیفیت نمونه‌های خارجی اما قیمت مناسب‌تر و خدمات پس از فروش کامل‌تر عرضه می‌کند.

موتور گیرلس آسانسور چیست؟

گیرلس همانطور که از اسمش مشخص است، به نوع موتوری گفته می‌شود که در ساختار آن گیربکس حذف شده است. به این ترتیب چرخش روتر در این موتورها که نوعی الکتروموتور محسوب می‌شوند، با کمک میدان مغناطیسی صورت می‌گیرد و انتقال قدرت از موتور به کابین مستقیم و بدون واسطه‌ای به نام گیربکس است. وظیفه کنترل سرعت را نیز مدار الکتریکی و گلاتور سرعت به جای گیربکس حذف شده بر عهده می‌گیرند. این کنترلر یا گلاتور سرعت، از طریق تغییر فرکانس و ولتاژ، سرعت حرکت را تنظیم می‌کند. مجموع موارد ذکر شده نرم‌تر شدن حرکت آسانسور را در پی دارد. عملکرد بهینه این نوع موتورها به استفاده از قطعات با کیفیت و استاندارد ساخته شده از بهترین مواد بستگی دارد. همچنین به مهندسی دقیق و اصولی و طراحی بی‌نقص موتور. آنچه در محصولات روسانی به دقت رعایت شده است تا محصولی کامل و با بازده بالا در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد. انواع موتورهای گیرلس آسانسور شامل موتورهای گیرلس روتر داخلی که بشکه‌ای یا درامی نیز نامیده می‌شوند، موتورهای گیرلس روتر خارجی که دیسکی یا تخت نیز نامیده می‌شوند، موتورهای مغناطیس دائم(AC)، موتورهای ولتاژ متغیر (DC) می‌شود. این موتورها بنا به نوع آسانسور، کارآیی آن و وزن و بزرگی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بین محصولات و تولیدات روسانی هردو نوع موتور دیده می‌شود. هر دو نوع موتور البته به دلیل حذف گیربکس، لرزش و تکان کمتری حین حرکت و توقف دارند و افراد در حرکت و توقف با تنش کمتری مواجه می‌شودند. همچنین به دلیل نبود گیربکس و حذف چرخ‌دنده‌های آن، این آسانسورها صدای کمتری نیز حین حرکت ایجاد می‌کند.

انواع موتور گیرلس روسانی

روسانی تلاش کرده تا با درنظر گرفتن نیاز‌های سازندگان انواع موتورها را با قابلیت‌های مختلف در بین محصولات خود قرار دهد. بر همین اساس در بین تولیدات این شرکت، موتورهایی با توان متناسب با حجم و ظرفیت آسانسور نیز ارائه می‌شوند. هریک از این موتورها با مهندسی دقیق طراحی و ساخته شده‌اند تا در ارائه توان مناسب و همگام با نیاز آسانسورهای مختلف بهترین اجرا را داشته باشند. همچنین روسانی مشخصات این موتورها را به طور دقیق ذکر کرده تا شرایط دقیق و بی‌نقصی را برای انتخاب درست فراهم کند.

مزایای موتورهای گیرلس

بدون شک موتور‌های گیرلس مزایای بسیاری نسبت به موتور های گیربکس آسانسور دارند که استفاده از آن‌ها با این سرعت رواج یافته است. برخی از آن مزایا عبارتند از:

–           حجم کوچکتر به دلیل حذف گیربکس و اشغال فضای کمتر که در مواردی باعث می‌شود که نیاز به فضای موتورخانه نیز نباشد. امکان استفاده در آسانسورهای روم‌لِس (ROOMLESS)

–           کاهش هزینه تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای

–           کاهش استهلاک و خرابی‌های متعدد حتی در موارد پر کاربرد

–           بازده بالاتر موتورهای گریلس تا ۹۰٪ در برابر بازده ۵۰٪ موتورهای گیربکس

–           داغ نکردن موتور حتی در مواقع پرکار و در نتیجه عدم توقف متناوب آسانسور برای خنک شدن موتور

–           ایجاد صدای کمتر حین حرکت

–           مصرف برق کمتر

–           کاهش خسارت‌های زیست محیطی

–           کاهش تکان و تنش حین حرکت و توقف

–           عدم نیاز به روغن‌کاری

–           امکان حذف فلایول

–           وزن کمتر

مزایای ذکر شده مواردی هستند که در تمامی موتورهای گیرلس دیده می‌شوند. اما در خصوص موتورهای ساخت ایران که در شرکت روسانی تولید می‌شوند باید مزیت دسترسی آسان و همیشگی و خدمات پس از فروش کامل را نیز اضافه کرد.

مزایای موتور گیرلس آسانسور ایرانی

معمولا از معایب موتور گیرلس ایرانی، به مواردی همچون مشکل در تهیه و خرید آن‌ها به دلیل وارداتی بودن، هزینه بالای‌شان و وابستگی این هزینه به قیمت دلار، معضلات تامین قطعات یدکی و هزینه بالای تامین این قطعات و تعمیرات موتور را ذکر می‌کند. حال اینکه موتور گیرلس ایرانی روسانی، هیچ یک از این معضلات را نداشته و با به کارگیری بهترین مهندسان موجود در طراحی موتور گیرلس آسانسور، قطعات استاندارد و مواد با کیفیت، محصولی بی‌نقص با قیمت مناسب را در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار داده و ضمانت لازم در خصوص تامین قطعات، تعمیر و هزینه‌های جانبی را نیز عرضه می‌کند. بدون شک، سی‌سال تجربه این سازنده در تولید محصولاتی مشابه و با کیفیت، بخشی از این ضمانت خواهد بود.